Waktu Solat Hari Ini

Halaman

Tuesday 19 October 2010

Taman Negara Kuala Koh (Kuala Koh National Park), Kelantan

14 Oktober 2010. Ini adalah pengalaman yang paling menarik sepanjang perantauan kami ke Kelantan. Kami ditugaskan untuk melakukan site survey untuk site Kuala Koh oleh Celcom. Perjalanan dari Gua Musang melalui Felda Aring (sejauh lebih kurang 80km) seterusnya belok ke Kuala Koh dan melalui laluan selorong sepanjang 16km untuk sampai ke sini.

Pada masa itu kami agak cuak memandangkan pada masa itu sudah pukul 5pm lebih dan dari informasi yang kami dapat dari Polis yang membuat sekatan, Taman Negara Kuala Koh mempunyai masa melawat. Jika lambat, alamat tak dapat masuk lah. Laluan 16km itu agak menyeksakan kerana berbelok-belok di dalam kawasan ladang sawit.

Alhamdulillah, apabila sampai, kami dapati kawasan kompleks sungguh indah dan besar sekali. Mempunyai balai melapor diri (kena bayar RM1 seorang), kafetaria, chalet, asrama (untuk berkumpulan) serta kawasan untuk berkhemah. Sungguh mengagumkan untuk sebuah tempat yang terletak di dalam hutan.

Taman Negara Kuala Koh adalah pintu masuk ke Taman Negara dari Kelantan. tiada jalan lain kalau hendak ke sini. Kebanyakan pelawat yang datang adalah untuk memancing kelah. Bot dengan pemandu boleh disewa.

Koordinat : E04.87073°, N102.44066°

Kafetaria



Laluan Jungle Trekking


Pemandangan Sungai Lebir


Jambatan gantung



Asrama yang boleh memuatkan 74 orang


Tapak Perkhemahan


Chalet yang kami duduki


Tengah buat kerja di kafetaria


Pemandangan keseluruhan kawasan jalan masuk, kaunter pendaftaran dan kafetaria.



3 comments:

Anonymous said...

tempat nmpaknye..menarik tu.........

Anonymous said...

insyallah kena smpai jugak dkt sane tus......

nizamnz said...

Tempat ini sangat sesuai untuk pencinta alam semula jadi. Kawasan ini masih belum 'diusik'. Semuanya fresh.

Post a Comment

Anda Ada Komen? Sila Komen Di Sini